Sendingsfeil

Når et tiltak feilet i utsending vil det vises som «Saker med sendingsfeil» i Arbeidslisten på KK2 sin hovedside. Det vil også fremkomme hvilket tiltak som har feilet i kolonnen «Forsendelse» i Tiltak-kortet.

Her har 1 sak tiltak som har feilet.
Dette tiltaket ble forsøkt sendt med Digipost, men har feilet.

Vanlige årsaker til sendingsfeil med løsning

Feil mailadresse

Vi ser ofte at det er ugyldige tegn (>), feilstavelser og .com istedenfor .no i mailadresser. Dette gir sendingsfeil.

Løsning: Klikk på «Rediger debitor», korriger / fjern mailadressen og Lagre. Slett tiltak som har feilet og produser samme tiltak på nytt. Om saken er midt i saksgang vil tiltaket bli produsert i neste nattkjøring.

Personen er død

Dette er mest aktuelt for kommuner som benytter SvarUt ved utsending.

Løsning: Klikk på «Rediger debitor», kopier og fjern nummer fra feltet «Org/Fødselsnummer», kopier til feltet «Gjennomgående notat» slik at man har dette til senere. Slett tiltaket som har feilet, produser nytt og send.

Selskapet er slettet fra Brønnøysund

Dersom selskapet ikke lengre finnes i Brønnøysundregistrene vil ikke brev kunne sendes digitalt og tiltak får en feilmelding.

Løsning: Klikk på «Rediger debitor», kopier og fjern nummer fra feltet «Org/Fødselsnummer», kopier til feltet «Gjennomgående notat» slik at man har dette til senere. Slett tiltaket som har feilet, produser nytt og send.

Postnummer er feil

Om skyldners postnummer ikke finnes i KK2 vil det ikke være mulig å sende tiltak. Send mail til support@kapitalkontroll.no om det er et som mangler.

Format utenlandske postadresser i KK2:

  • «Landskode» «Bindestrek» «Postnummer».
  • Eks. SE-12345

Løsning: Klikk på «Rediger debitor», korriger Postnummer og Lagre. Slett tiltak som har feilet og produser samme tiltak på nytt. Om saken er midt i saksgang vil tiltaket bli produsert i neste nattkjøring.

Sende tiltak uten å gjøre endringer på skyldner

Fjerning av skyldners organisasjons- eller fødselsnummer

Om tiltak har feilet fordi skyldner er død eller konkurs kan tiltak likevel sendes fra KK2 ved at org.nr/f.nr fjernes fra «Rediger debitor». Kopier og fjern nummer fra feltet «Org/Fødselsnummer» til «Gjennomgående notat» slik at man har dette til senere. Slett tiltaket som har feilet, produser nytt og send.

Manuell sending av brevet

Om brevet er lagt i ny konvolutt og sendt til skyldner er det mulig å fjerne tiltak med sendingsfeil fra arbeidslisten uten å slette tiltaket. Klikk på tiltakskoden på tiltaket som har feilet. Etterpå klikker man «Forsendelse -> Manuell» og Lagre.

Klikk på tiltakskoden på tiltak som har feilet.
Klikk «Forsendelse -> Manuell» og etterpå Lagre.

Tiltak uten svar fra ELSA

Hvis et begjæringstiltak ikke har fått saksnummer fra ELSA i løpet av en uke vil saken vises i denne arbeidslisten.

Kontakt namsmannen på mail eller telefon og spør om begjæring er registrert mottatt. Om begjæring ikke er mottatt kan tiltaket slettes og begjæring sendes på nytt. Dersom det viser seg at begjæring er mottatt kan Kapitalkontroll support kontaktes.